Obrněný transportér OT-64 (SKOT je akronym slov: Střední Kolový Obrněný Transportér či Średni Kołowy Opancerzony Transporter) byl společný československo-polský projekt obojživelného obrněného transportéru, který patřil v době svého vzniku ke světové špičce. První práce na vývoji začala roku 1959, v tomtéž roce byl postaven první prototyp, který dostal název SKOT. První zkušební série byla vyrobena roku 1961 a do armád obou spolupracujících států byl stroj zařazen roku 1964. Výroba probíhala v Polsku, přičemž řada komponentů (například motor Tatra a převodovka Praha) byla dodávána z Československa.
Transportér měl pohon všech osmi kol, centrální huštění pneumatik, dvě řiditelné přední nápravy a další moderní agregáty. Výzbroj tvořil 14,5mm velkorážní kulomet KPVT se spřaženým kulometem SGMT ráže 7,62 mm, nebo 12,7 mm protiletadlový kulomet NSV a 7,62 mm kulomet PKT. Dodnes se užívá v zahraničních misích většinou jako zdravotní verze. Další uživatelé: Alžírsko, Kambodža, Indie, Irák, Libye, Maroko, Sierra Leone, Súdan, Sýrie, Tanzanie, Uganda, Uruguay. Dva stroje, upravené na hasičská vozidla, mají civilní uživatele.
BVP-1 (Bojové vozidlo pěchoty) je československé lehké bojové pásové vozidlo, disponující pancéřovou ochranou, vysokou pohyblivostí a mohutnou výzbrojí. Bývá využíváno jako doplněk mechanizovaných jednotek armády, čímž zvyšuje jejich palebnou sílu a manévrovatelnost. BVP-1 bylo vyráběné na základě licence sovětského bojového vozidla pěchoty BMP-1. První stroje ověřovací série byly vyrobeny roku 1968 a oproti sovětskému originálu došlo během krátké doby k několika konstrukčním změnám. Sériově se začaly obrněnce vyrábět roku 1970 a do roku 1989 bylo vyrobeno 17 295 kusů BVP, které se vyvážely do SSSR a tehdejších socialistických a rozvojových spřátelených zemí.
Komentáře
Přehled komentářů
umíš to dobře okopírovat i s hyper textovýma odkazama :P :P :D :D !!!!
čsla
(ČSLA , 27. 1. 2012 22:01)